ה"אני המאמין שלי"

עבודתי המקצועית  היא חלק בלתי נפרד מחיי.
מה שאני מאמינה וחושבת לגבי האנשים שבהם אני פוגשת בתהליכי הטיפול וההדרכה המקצועית, דומה לאמונותיי לגבי בני משפחתי, חברי ובני אדם בכלל.
אני מאמינה ש"טבע האדם טוב וחזק מנעוריו". בכל אחד מאתנו טמונים כוחות ומשאבים לריפוי עצמי, לגדילה ולהתפתחות.
כשאני מסתכלת סביבי אני רואה שכל אחד מאתנו מתמודד ופותר בעיות רבות הנקרות על דרכו, ולכן כשאדם פרטי, זוג או משפחה פונים לטיפול הדבר הראשון שאעשה הוא לזהות ולהכיר בכוחות וביכולות העומדים לרשותו. חשוב לי לנסות להבין יחד אתם מה קורה דווקא עכשיו, בהקשר לנושא הבעייתי המסויים, בנושא שבגללו פונים לטיפול, שיוצר בעיה וקושי הנחווים כ"בלתי פתירים".

אני מאמינה שהטיפול – כל טיפול – הוא תהליך משותף לכל המשתתפים בו.  תפקידי הוא לעזור לכל אדם הפונה אלי לזהות את כוחותיו הטבעיים, וביחד נדגיש ונעצים את היכולות הקיימות.  תחושת הכישלון או התסכול שמביאה אדם לפנות לטיפול היא כוח מניע לשינוי, והבנת הפוטציאל הגלום בו תאפשר לזהות את הכוחות הטבעיים של האדם.  גם אם ברגע הפניה לטיפול קשה להאמין בקיומם של הכוחות הפנימיים, תפקידי להדגיש דווקא אותם ולעזור למטופל לעזור לעצמו.  בדרך זו, המטופל לומד לגייס מתוך עצמו את כל הדרוש לו – לא רק על מנת לפתור את הבעיה הספציפית, אלא ככלי ארוך-טווח שישמש אותו בעתיד. 

אף אחד מאתנו אינו חי בחלל הריק.
ככל שנבין טוב יותר את המערכת, המשפחה, העבודה, ההיסטוריה והחזון , שבה חי האדם,  נבין טוב יותר את המקור  והמשמעות של הבעיה או הקושי העכשויים.
דרך הבעיה המוצגת על ידי המטופל כקושי הקשור ל "תקיעות" במערכת (האישית-פנימית או החיצונית-חברתית) – מובילה ליצירת "שחרור" ושינוי דפוסי התמודדות ישנים ולפיתוח של תהליכי גדילה והתפתחות. 

אמונה נוספת מתייחסת לאווירה בטיפול.
הטיפול הוא תהליך רציני אך  מותר גם לצחוק בו...
אני מאמינה כי תהליכי גדילה מתרחשים הן בבדיקה רצינית של החיים והן תוך כדי משחק, אימפרוביזציה, סיפור סיפורים והנאה (תראו איך שילדים גדלים...).


אמונות אלה הן הבסיס לעקרונות עבודתי הטיפולית, שהם:
> התייחסות אל המערכת כולה כחלק אינטגרלי של הטיפול
> עבודה ממוקדת וקצרת מועד המכוונת לתהליך של גדילה והתפתחות שימשך גם אחרי הטיפול הנוכחי
> פתיחות, יושר ויושרה הן תכונות יסוד של כל קשר טיפולי ומחייבות קודם כל את המטפל.

משמעות כל אלה היא שהנוכחות שלי בתהליך הטיפולי היא מלאה – כאדם, כאשה וכבעלת מקצוע. ואני לוקחת את כל אלה ברצינות יתירה ומשלבת בעבודתי את כל אשר למדתי בחיי המקצועיים ובחיי האישיים.

הסטוריה

בורכתי במורים רבים  שפגשתי במהלך חיי שליוו, אתגרו ולימדו אותי על החיים ועל הפעילות המקצועית בהם. בהם: מהבמאי של תיאטרון "בימתנו" (תיאטרון הילדים שליד ה"אהל") א. אנסקי, דרך מנהל בי"ס "אחד העם" בתל אביב, מנחם אילון, ועד מורי ומדריכי בפסיכולוגיה ופילוסופיה שליוו אותי בדרכי המקצועית (בראשם פרופ. קרייטלר, אמנון וולפינגר ז"ל,פרופ גרול, ד"ר סלבדור מינושין, ועוד רבים אחרים).
מקום חשוב ומרגש יש  לשותפותי לייסוד וניהול מכון "שינוי", למאסטרים הרבים בתחום המקצועי וכמובן המורים החשובים ביותר בחיי -ילדי ונכדי .

כשאני מסתכלת על השנים הארוכות של התפתחותי המקצועית אני מזהה מכנה משותף של נסיונות חוזרים ונשנים להרחיב ולהעשיר את העשיה הטיפולית ולכלול בתוכה נושאים ותחומי ענין שונים.

לאחר  כמה שנים של עבודה פרטנית-דינמית בבתי חולים ומרפאות לבריאות הנפש, הוספתי להתמחותי ידע ונסיון בעבודה קבוצתית וביעוץ ארגוני ועסקתי שנים רבות בבנית והנחיית סדנאות בנושאים שונים ובהכשרת מנחי קבוצות.
במסגרת שנת שבתון ופוסט דוקטורט באוניברסיטת UCLA בארה"ב התוודעתי לטיפול המשפחתי והתמחיתי בו בעזרת המומחים הטובים ביותר בעולם (כמו ד"ר מינושין מארה"ב וד"ר אנדולפי מאיטליה).
עם חזרתי ארצה ב1985 ייסדתי –יחד עם ד"ר שרה איוניר וד"ר נגה נברו –את מכון שינוי, שהוא מכון לטיפול והכשרת אנשי מקצוע בטיפול משפחתי.
משך 22 שנה הייתי מנהלת משותפת של המכון ועמדתי בראש המרכז להכשרת אנשי מקצוע. אני גאה לומר שהייתי שותפה להכשרתם והדרכתם של מאות מטפלים שהמשיכו את דרכם ורבים מהם מנהלים כיום שירותים חברתיים שונים בתחום הטיפול המשפחתי והזוגי.
לאחרונה פרשתי מניהול המכון אך ממשיכה ללמד ולהדריך בו – פעילות האהובה עלי מאד.

בשנים האחרונות אני מלווה את פיתוח מודל "אימון הורים"  בניצן –האגודה לקידום ילדים ובוגרים לקויי למידה, הסתגלות ותפקוד – ומדריכה את המאמנים המקבלים את הכשרתם במסגרת זו.
שני פרקים אלה בחיי הם מקור להתרגשות וגאווה בעבורי שכן הם מסמלים את ההזדמנות שלי  להשקיע ולתת מעצמי לדור חדש של אנשי מקצוע ואף לחזות בפירות של נתינה זו.

בעבודתי הטיפולית אני מוצאת את עצמי מתמקדת, בנוסף לטיפול במשפחות ובזוגות,  על נושאים הקשורים למערכות יחסים הבונות ומתמודדות פרק ב', לקשיים שחווים הורים וילדים בוגרים בנסיון לבנות יחסים חדשים המתאימים לגילם העכשווי.
"משפחות עסקים" ו"שותפיות עסקיות" הם תחומי ענין נוספים שכן הם מאפשרים לי לשלב את נסיוני בעבודה עם זוגות ומשפחות עם נסיוני ביעוץ ארגוני ועבודה מערכתית כללית.
במשפחה המנהלת עסק או שותפות מתערבבים נושאים אישיים, זוגיים ומשפחתיים עם שיקולים וצרכים עסקיים וכלכליים.
נסיוני בעבודה עם אלה מראה שהכשרתי כפסיכולגית וכמגשרת מאפשר לי להביא הבנה מעמיקה של הפרט אל הצורך בגישור על ההבדלים והקונפליקטים. חיבור זה  מאפשר פתרון ממוקד ומהיר יותר של הקשיים המערכתיים.

יישום נוסף של הידע הפסיכולוגי בא לידי ביטוי בהוראה אקדמית בקורסים בנושאי "פסיכולוגיה ומשפט" אותם הנחיתי יחד עם בני, ד"ר עדי אייל, בפקולטות למשפטים במסגרות אקדמיות שונות.
תלמידי המשפטים הרגילים בשינון פסקי דין ותקדימים הוזמנו לחקור ולבדוק כיצד יוכלו להבין ולהעצים את השפעתם על עצמם ועל סביבתם. למותר לציין כי חשיפה מעין זו היתה חידוש מרגש ומרתק עבור כולנו.

בחיי האישיים אני משלבת בצד הקשר המשפחתי שהוא מרכזי בשבילי גם למידה (ספרות, מקרא), כתיבה ומשחק (ריקוד, תיאטרון, ליצנות). וכאן אני מחברת שוב את הרצינות עם הצחוק וההנאה.

כשאני מסתכלת על תחומי הענין שלי אני מוצאת שהמשותף לכולם הם אהבת האדם והחיפוש אחר התחדשות וצירתיות.

לסיום
רוצה לחלוק אתכם שיר שאני אוהבת מאד

לַמְּדֵנִי, אֱלֹהַי, בָּרֵך וְהִתְפַּלֵּל
עַל סוֹד עָלֶה קָמֵל, עַל נֹגַהּ פְּרִי בָּשֵׁל,
עַל הַחֵרוּת הַזֹּאת: לִרְאוֹת, לָחוּשׁ, לִנְשֹׁם,
לָדַעַת, לְיַחֵל, לְהִכָּשֵׁל.

לַמֵּד אֶת שִׂפְתוֹתַי בְּרָכָה וְשִׁיר הַלֵּל
בְּהִתְחַדֵּשׁ זְמַנְּךָ עִם בֹּקֶר וְעִם לֵיל,
לְבַל יִהְיֶה יוֹמִי הַיּוֹם כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם.
לְבַל יִהְיֶה עָלַי יוֹמִי הֶרְגֵּל.

כתבי לאה גולדברג, שירים, כרך ש